Arhiva

Kad se spoje moda i beli luk – „black look“

yavRsw8o

Za sve one koji izbegavaju beli luk zbog neprijatnog mirisa i zadaha, mlada preduzetnica Ivana Stanković ima rešenje.

Premda ima zvanje inženjera organizacionih nauka i da se ranije profesionalno bavila manekenstvom, pre dve godine odlučila je da svoju nekadašnju profesiju i luk „spoji“ u jedno. Došla je tako do jedinstvenog proizvoda – „black look“. Reč je o fermentisanom belom luku.

Prema sopstvenom priznanju, dugo je razmišljala kako da „sama bude svoj gazda“ i kakav bi posao mogla da pokrene. U jednom trenutku se prisetila da je svojevremeno u Parizu, u jednom restoranu, probala fermentisani beli luk koji joj se veoma dopao.

„Do tada nisam bila dovoljno hrabra da samoinicijativno krenem u takav poduhvat, a onda sam sasvim slučajno pročitala da Razvojna agencija Srbije daje sredstva kao podsticaj za mlade koji započinju posao i odlučila sam da se prijavim“, priča Ivana. 

Ističe da, osim što je dobila novac kojim je kupila fermentator, imala je i veliku pomoć u vidu različitih obuka, na kojima se informisala o mnogim stvarima koje do tada nije znala.

Nakon nabavke fermentatora, koji joj praktično predstavlja glavni alat u poslu, započela je proizvodnju. 

„Sve je išlo svojim tokom i za pola godine moj proizvod se našao na tržištu“, kaže mlada preduzetnica.Navodi, međutim, da preduzetnički hleb nije nimalo lak i napominje da joj je na tom putu veoma značajna podrška porodice i prijatelja. „Još uvek sam na početku poslovanja i moram mnogo da se trudim. Iskoristila sam pomoć prijatelja koji su se ponudili. Budući da se moj drug bavi marketingom, njegovo znanje bilo mi je od pomoći za brending i promociju“, kaže Ivana.

Ivanini „klijenti“ sada su prodavnice zdrave hrane, a sve vreme njen cilj je bio da proširi proizvodnju i da se oproba i na inostranim tržištima. Želja se ispunila, Ivani je pošlo je za rukom da se probije i na inostrana tržišta, te uskoro očekuje plasman svog fermentisanog belog luka u Švedsku i Rusiju.

Kada je reč o samom toku proizvodnje, „black look“ se dobija posebnim postupkom u uslovima kontrolisane temperature i vlažnosti u kojima od običnog belog luka nastaje luk slatkastog ukusa koji se, kako u slanim kombinacijama, može koristiti i u kombinaciji sa slatkim namirnicama za pravljenje kolača.

„Potrebno je da izvesno vreme luk odstoji u specijalnim tehnološkim uslovima, na određenoj temperaturi i postaje crne boje, a nutritivna stvojstva se uvećavaju i nema neprijatnog zadaha“, ističe Ivana.Reč je o starom korejskom receptu kojim se zadržavaju i pojačavaju svi korisni sastojci. 

Proces proizvodnje traje između 30 i 45 dana. 

„Proizvod je jedinstven i dobro prihvaćen na tržištu, reakcije potrošača su odlične i mnogi prihvataju proizvod i hvale ga zbog čega sam veoma zadovoljna“, ponosno kaže Ivana.

Kada govori o proizvodu koji je osmislila, navodi da je posebno važno da se ima u vidu njegov uticaj na zdravlje. „Ima više antioksidanasa od običnog luka, visok nivo minerala, pozitivno deluje na jačanje imuniteta, snižava pritisak i holesterol, deluje antibakterijski.“

Za sada ga proizvodi sama, u posebnoj prostoriji, a ukoliko bi u narednom periodu još širila proizvodnju, pomoć saradnika će joj dobro doći.

Osim izvoza volela bi i kada bi se njen beli luk našao na rafovima većih marketa, a u narednom periodu nada se i saradnji sa drugim proizvođačima. „Tako bih mogla da proširim asortiman proizvoda.“ 

Kao primer navodi sladoled od njenog fermentisanog belog luka koji se ove sezone može probati u jednoj poznatoj i veoma posećenoj beogradskoj prodavnici sladoleda (Crna ovca).

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi