Arhiva

Planovi za 2022. godinu – šta možemo da očekujemo?

Godina za nama bila je veliki test rezilijentnosti za male i srednje biznise.

Izazove je nametnula Kovid-19 kriza koja je uticala na cenu i troškove proizvodnje i isporuke, dovela do inflacije i većih problema pri pronalaženju radnika. Narodna banka (NBS) Srbije saopštila je da će inflacija od oko 4,5% ostati do kraja 2021. godine i da se poboljšanja očekuju verovatno tokom drugog kvartala 2022. godine.

I druga predviđanja idu u smeru da će prva polovina nove godine takođe biti izazovna, a da bi do ekonomskog rasta moglo da dođe tek u drugom delu 2022. U nastavku teksta izdvajamo moguće probleme s kojima će se tržište, a s njim i vlasnici malih i srednjih biznisa, suočiti u skorijoj budućnosti i savete kako da ih prevaziđu.

Inflacija

Predviđanja inflacije od 4,5% u 2022. godini, koja je iznela NBS uklapaju se u globalnu sliku, a inflacija je izazvana prvenstveno porastom cene energije, posebno gasa. Lanci dostave opterećeni su nedostatkom radnika, veština i umeća, energetskih resursa i materijala. Važno je da vlasnici firmi postanu svesni da su neke promene neizbežne i trajne – određene cene (poput radnih sati) verovatno će nepovratno skočiti, dok u drugim slučajevima treba biti organizovan i prilagodljiv kako bi se što bezbolnije prevazišao nepovoljan period.

Na vlasnicima malih i srednjih biznisa ostaje i da razmisle o odgovarajućim strategijama kako da skok cena usluga/proizvoda koje nude opravdaju potencijalnim klijentima i sačuvaju njihovo poverenje.

Ovo konkretno znači direktno saopštavanje razloga za povećanje cena i transparentnost u komunikaciji. Ukoliko rastu troškovi pružanja usluga (materijal, radni sati zaposlenih, isporuka, utrošena energija…), morate s tim suočiti klijenta i objasniti mu da cene moraju da skoče kako biste sačuvali kvalitet jer vam je on najbitniji da biste omogućili najbolje korisničko iskustvo.

Pozovite klijenta na sastanak ili, ukoliko to nije moguće, direktno mu saopštite da ćete podići cenu usluge putem mejla s detaljnim objašnjenjem.

Bitno je da podizanje cene iskomunicirate direktno, bez eufemizama kao što je „korekcija cena“. Nemojte se postavljati kao da se stidite jer imate opravdane razloge zašto je podizanje cena nužno.

Konačno, inflacija ne pogađa samo vaš biznis, tako da će klijenti biti svesniji da podizanje cena nije pitanje hira.

Unapređenje HR-a

Kovid-19 kriza dovela je do promena na tržištu i veliki broj zaposlenih je menjao svoje poslove tražeći bolje uslove. Čini se da je pandemija i mogućnost da se radi onlajn, s bilo kog mesta, u bilo kom trenutku, uticala na radnike da podignu cenu svojih radnih sati, pa su šanse za pronalaženje jeftine radne snage sve manje.

Poslodavci su u situaciji u kojoj je nužno da razmisle o benefitima i prilikama koje nude trenutnim zaposlenima i onima koje zbog njihovih znanja i veština tek žele da regrutuju kako bi smanjili fluktuaciju. Među ključnim novitetima sve je prisutnija briga o mentalnom zdravlju zaposlenih koji od poslodavaca očekuju razumevanje i podršku.

Još jedan izazov, kako za poslodavce tako i za zaposlene, predstavlja rad na daljinu, koji dodatno otežava integraciju novozaposlenih u kolektiv i usvajanje poslovne kulture novog radnog mesta.

Tehnologija

Sve je jasnije da je digitalizacija neophodna i da će sve firme koje žele da opstanu na tržištu i prevaziđu konkurenciju morati da se odluče na ovaj korak. Pored toga što digitalizacija može da pomogne biznisu da prevaziđe probleme u proizvodnji i nabavci, ona omogućava lakše i brže prikupljanje i analizu podataka, tako da možete zaključiti koje su vam slabe tačke, unaprediti svoj nastup i poslovanje, ali i analizirati potrebe svojih (potencijalnih) klijenata i odgovoriti na njih.

Bez obrzira na brojne prednosti koje tehnologija donosi, veliki broj malih i srednjih biznisa je i dalje izbegava, što dovodi do toga da kaskaju za trendovima i gube profit. Spremnost na promene, unapređenje sopstvenog biznisa i preispitivanje svojih metoda poslovanja, odlučiće o tome koliko će vaš biznis biti uspešan u narednoj godini.

Izvor: www.businessleader.co.uk ; www.hbr.org ; www.rtv.rs

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi