Arhiva

Dugoročno planiranje u doba pandemije – da li se isplati?

P8IKAT8u

Pandemija koronavirusa dovela nas je do toga da počnemo da preispitujemo planove koje smo pravili, a koji su iznenadno propadali u novim okolnostima na koje nismo bili pripremljeni. Da li ovo znači da treba da odustanemo od pravljenja bilo kakvih dugoročnih biznis planova? Kratak odgovor je – ne. A evo i zašto.

Glavni cilj uspešnih biznisa posle Kovid-19 krize jeste da postanu rezilijentni. Ovo je moguće samo ukoliko smo spremni da sagledamo širu sliku i planiramo dalje poslovanje u skladu sa njom. 

Šta treba uraditi da bismo napravili dugoročni plan koji će imati svrhu i biti primenjiv u različitim okolnostima?

Slušajte stručnjake – i to ne samo iz svoje uže oblasti

Prvo što treba da osvestimo jeste da se kriza nije stvorila niotkuda, naučnici su duže vreme upozoravali na opasnost od pandemije virusa koji bi mogao da poremeti našu rutinu, zdravstveni sistem i ekonomsku stabilnost. Čak i kada se okrenemo ka prošlosti, jasno možemo videti da su se slični događaji već dešavali. Nepripremljenost je bila posledica toga što svet nije dovoljno pažljivo slušao upozorenja ili je odabrao da ih ignoriše. 

Ovo konkretno znači da dugoročni biznis planovi ne mogu da se oslanjaju samo na stanje u vašoj firmi/kompaniji i trenutno stanje na tržištu. Bitno je ispratiti sociološke i ekološke trendove koji diktiraju kretanja tržišta. Primera radi, ako se ceo svet kreće ka ekološki svesnom poslovanju, a posledice globalnog zagrevanja postaju sve očiglednije, jasno je da bi svoj biznis trebalo da usmeravate tako da on podržava ili, u još boljem slučaju, podstiče ponašanje koje je društveno odgovorno i ekološki svesno. 

Pratite šta govore stručnjaci iz drugih oblasti da biste mogli da planirate svoje dalje korake. Ključno je da razmatrate i usvajate nove informacije kako biste bili spremni ukoliko se neko od ponavljanih upozorenja u skorije vreme pokaže kao osnovano.

Povežite se sa zajednicom

Ne treba da mislite samo globalno već i lokalno. Ukoliko odgovarate na potrebe svoje zajednice, bićete relevantni za nju, a onda imate veće šanse da opstanete, rastete i da se povežete sa drugim biznisima. 

Usvojte digitalnu tehnologiju

Nakon najnovije krize izvesno je da se biznisi tehnološki usavršavaju. Oni koji su uspešno organizovali onlajn poslovanje u kratkom roku položili su važan test prilagodljivosti. Neki poslodavci su zaključili i da im ovaj model više odgovara i omogućava uštedu na iznajmljivanju i održavanju radnog prostora. Zaposleni su srećniji jer ne gube vreme u prevozu već mogu da njime slobodno raspolažu. Zadovoljstvo je obostrano.

Oni koji se nisu uspešno digitalno adaptirali dodatno bi pogrešili ako pokušaju da se vrate na stari put, a da ne nauče ništa iz svog iskustva. Neophodno je da dugoročni biznis planovi uključe veću upotrebu tehnologije. Radite na tome da obučite svoje zaposlene da se nose sa novim izazovima u novom formatu i savladaju otpor prema promenama, ukoliko ga imaju. Digital više nije izbor – on je neminovnost u novom svetu koji može samo dodatno da se menja, a ne i da se vrati na staro i baš zato mora biti integralni deo svih vaših planova.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi